نوار عصب و عضله (EMG) چیست، برای تشخیص چه بیماریهایی این تست تجویز می شود

تست نوار عصب و عضله (EMG) چیست، برای تشخیص چه بیماریهایی این تست تجویز می شود

ای ام جی (EMG) و الکترومیوگرافی و یا نوار عصب و عضله نام یک روش تشخیصی است که می تواند سلامت اعصاب و عضلات را بررسی کند و واکنش های آنها (نورونهای حرکتی) به تحریک های عصبی را کنترل نماید. دکتر متخصص مغز و اعصاب با انجام تست نوار عصب (EMG) می تواند اختلال در عصب و عملکرد عضلات و مشکلات در سیستم انتقال پیام را تشخیص دهند.

EMG چیست

به بیان ساده بدن انسان از میلیونها نورون عصبی تشکیل شده است که وظیفه انتقال پیام را از عضلات به شمت مغز و باالعکس را به عهده دارند، وجود اختلال در هر کدام از این نورونها چه به لحاظ تخریب پوسته میلین، تخریب خود عصب و ایجاد اسکار، گیرکردن و له شده عصب و امثال آن می تواند در انتقال پیام ها مشکل ایجاد کند و نمود این مشکلات از طریق علاتمی مانند بی حسی دست و پا، گزگز، درد در عضلات و … خواهد بود، تست نوار عصب و عضله می تواند این مشکلات را تشخیص داده وسپس بر اساس تشخیص دکتر متخصص مغز و اعصاب راههای درمان انتخاب شود.

نورونهای حرکتی سیگنالهای الکترونی را به مغز منتقل می کنند که باعث انقباض در عضلات می شوند و تست نوار عصب و عضله با کمک وسیله کوچکی که به آن الکترود گفته می شود این سیگنالها را به داده های صوتی ، تصویری و اندازه هایی قابل بررسی تبدیل می کند که پس از آن این اندازه ها به وسیله متخصص مغز و اعصاب تفسیر می شود.
در ضمن انجام تست نوار عصب و عضله یک نیدل کوچک و ریز به طور مستقیم بر روی عضلات قرار می گیرد که فعالیتهای الکتریکی عضلات را ضبط می کند.
برای بررسی هدایت عصبی، یک بخش دیگر در تست نوار عصب و عضله (EMG) از یکسری برچسب بر روی پوست استفاه می شود که سرعت و قدرت سیگنالهای بین دو یا چند نقطه را اندازه گیری می کند.

نوار عصب و عضله

چرا نوار عصب و عضله انجام می شود؟

دکتر متخصص مغز و اعصاب در مواردی که نشان دهنده وجود مشکلی در سیستم عصبی و عضلات است و یا احتمال خطایی در پیام رسانی وجود دارد این تست را تجویز می کند، زمانی که این علائم در بیمار ظاهر می شود نوار عصب و عضله به کار می رود

• گز گز کردن و یا به اصطلاح دیگر مور مور دست و پا و یا قسمتی از بدن
  • احساس ضعف در عضلات
  • درد ماهیچه ای و یا گرفتگی عضلات
  • درد در برخی اندام

نتایج حاصل از تست نوار عصب و عضله اغلب برای کمک به رد و یا تشخیص برخی بیماریهایی است که در اینجا آورده شده

• اختلالات و مشکلات عضلانی مانند دیستروفی عضلانی یا پلی میوزیت
  • بیماریهایی که ارتباط بین اعصاب و عضلات را تحت تاثیر قرار می دهند مانند میاستنی گراویس
  • اختلالات اعصاب خارج از نخاعو یا به عبارت دیگر اعصاب محیطی مانند سندروم تونل کارپال یا نوروپاتی محیطی
  • اختلالاتی که نورونهای حرکتی را درمغز و یا نخاع تحت تاثیر قرار می دهند مانند کمخونی های جانبی، بیماری ALS ( اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ) و یا پولیو

برای انجام نوار عصب و عضله می توانید با مطب دکتر کیهانی فرد تماس بگیرید

خطرات و ریسک ها

نوارعصب و عضله (EMG) یک عمل کم خطر و با عوارض نادر است، یک خطر کوچک ناشی از خونریزی، عفونت و یا آسیب عصبی در قسمتی که نیدل وارد می شود وجود دارد که در موارد بسیار کم اتفاق می افتد.

رژیم غذایی و مراقبت ها

برای انجام این تست نیازی به رژیم غذایی خاص وجود ندارد و تنها زمانی که قرار است تست نوار عصب و عضله و EMG را برنامه ریزی و زمان بندی کنید از دکتر متخصص مغز و اعصاب سوال کنید که آیا لازم است داروهایی که مصرف می کنید را قطع کنید، اگر داروی پیریدوستیگمین (مهار کننده استیل کولین) مصرف می کنید از پزشک خود در رابطه با قطع آن سوال کنید.

چگونه برای انجام نوار عصب و عضله آماده شوم

قبل از انجام تست نوار عصب و عضله بهتر است از یک دوش و یا حمام کوتاه استفاده کنید و پوستتان چرب نباشد، ضمن اینکه از لوسیون و کرمهای چرب کننده در این موقع استفاده نکنید.
موارد احتیاطی دیگر
دکتر و متخصص مغز و اعصاب باید بداند آیا شما شرایط خاص پزشکی دارید و در این موارد باید به پزشک اطلاع بدهید، برفرض

• اگر یک دستگاه ضربان ساز و یا دستگاه الکتریکی دیگری را استفاده می کنید
  •  داروهای کم خونی استفاده می کنید
  •  و یا دچار هموفیلی هستید

تشخیص دیسک کمر شایع ترین دلیل در درخواست نوار عصب

یکی از شایعترین دلایلی که دکتر متخصص مغز و اعصاب درخواست انجام نوار عصب و عضله (EMG/NCV) را دارند درباره دیسک کمر و مشکلات مربوط به دردهای کمری و دست و پا است و بر اساس ناحیه ای که درد در آن وجود دارد، دکتر مغز نوار عصب دست و یا نوار عصب پا را تجویز می نماید، در بسیاری موارد این تست در مطب و توسط خود پزشک درخواست کننده انجام می گردد تا اینکه پزشک بتواند در همان روز داروهای لازم را برای بیمار تجویز نماید.

برای انجام نوار عصب و عضله به کجا مراجعه کنم

برخی از پزشکان متخصص مغز و اعصاب تست نوار عصب و عضله و EMG را در مطب خود انجام می دهند و بیمار می تواند با در دست داشتن نسخه پزشک به این متخصصان مراجعه نمایید و تست عصب را انجام دهید.

از جمله مراکز موجود در تهران جهت انجام تست EMG کلینیک تخصصی دکتر مجید کیهانی فرد واقع در منطقه غرب تهران است که با وجود پیشرفته ترین و مجهزرین دستگاههای نوار عصب و عضله در خدمت همشهریان و هم وطنان خوب ایرانی است، دکتر مجید کیهانی فرد متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص در جراحی عروق و فلو فوق تخصص اینترونشن هستند که از جمله مهارتها و توانایی های این پزشک درمان دیسک های کمری، دیستروفی عضلات، ام اس، مشکلات مربوط به اعصاب و ضعف های اندامی و ماهیچه ای است، ایشان تست نوار عصب و عضله را در مطب انجام داده و بیماران محترم در همان روز پاسخ تست را دریافت خواهند کرد.

آیا نوار عصب دردناک است

درد به این دلیل در بدن هر شخص نسبت به آستانه آن متفاوت است بنابراین نمی توان به طور قطع گفت که بیمار تا چه حدی آن را حس می کند، در بسیاری موارد درد ناشی از این تست بسیار خفیف است و یا بیمار آن را حس نمی کند ولی در مواردی که بیمار درد زیادی را حس می کند پزشک ممکن است تشخیص دهد که باید تست را متوقف کند ولیکن در صورت توقف نتیجه تست نیز کامل نخواهد بود و پزشک تنها به اطلاعات به دست آمده اکتفا می نماید، استفاده از لیدوکائین تاثیری در تخفیف این درد ندارد ولیکن در مواردی پزشک در مورد کودکان بی قرار استفاده از مسکن را تجویز می کند.

سوالات خود را با متخصص مغز و اعصاب در میان بگذارید

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5٫00 out of 5)