سکته مغزی – علائم و نشانه ها ، درمان و پیشگیری

سکته مغزی چه زمانی اتفاق می افتد، علائم و نشانه های آن چیست و چگونه درمان می شود؟

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به بخشی از مغز شما کاهش بیابد و یا قطع شود در چنین حالتی نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی به مغز باعث می‌شود مرگ سلول‌های مغزی در ظرف چند دقیقه شروع شود، سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است و درمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن لازم و ضروری است، در این صورت می‌توان عوارض ناشی از سکته مغزی را به حداقل ممکن رساند.

یک خبر خوب اینکه می توان سکته مغزی را درمان کرد، تحقیقات نشان می دهد بسیاری افراد در طول زندگی سکته را تجربه می کنند ولی کسانی که سرعت عمل بالا و درمان سریع داشته باشند از این گذر به راحتی و بدون عوارض عبور می کنند.

سکته مغزی

علائم سکته مغزی

اگر شما و یا یکی از اطرافیانتان این علائم را داشتید ممکن است به سکته مغزی دچار شده باشید، توجه کنید زمانی که علائم و
نشانه‌ها آغاز می‌شوند، طول زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید در نحوه درمان و تأثیرات آن اثرگذار است.

• ممکن است در صحبت کردن و یا فهم مطالب مشکل داشته باشید، ممکن است شرایط گیج‌کننده‌ای را پشت سر بگذارید و یا
    کلماتتان را به سختی ادا کنید، همچنین ممکن است صحبت های دیگران را به سختی درک کنید.
  • فلج یا بی‌حسی در دست‌وپا و صورت، ممکن است به‌طور ناگهانی بی‌حسی، ضعف و یا فلج ناگهانی را در صورت،
    دست و یا پایتان تجربه کنید، این علامت معمولاً به شکل یک‌طرفه اتفاق می‌افتد، برای بررسی سعی کنید به‌طور همزمان
    هر دو دستتان را بالای سرتان ببرید، اگر یک دستتان پائین بیافتد ممکن است شما سکته کرده باشید، همچنین وقتی
    که لبخند می زنید ممکن است آب دهانتان از یک طرف تراوش کند.
  • مشکل بینایی، شما ممکن است به‌طور ناگهانی در یک‌چشم و یا در هر دو چشمتان دچار تاری دید و دوبینی شوید و یا دیدتان را از دست بدهید.
  • سردرد ناگهانی، شما ممکن است که به یکباره دچار سردرد شدید همراه با استفراغ شوید، سرگیجه و یا عدم هوشیاری
    از دیگر علائمی است که می تواند نشان دهد شما دچار سکته شده اید.
  • مشکل در هنگام راه رفتن، ممکن است در راه رفتن تعادل نداشته باشید و به اصطلاح تلوتلو بخورید و در راه رفتن
    هماهنگی عضلاتتان را از دست بدهید.

شما تنها زمان کوتاهی برای نجات بیماران سکته ای دارید، زمان را از دست ندهید

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه علائم سکته شدید و حتی اگر احساس کردید این علائم گذرا هستند و موقتاً به وجود آمدند بازهم
به پزشک مراجعه کنید، خیلی سریع فکر کنید و این کارها را انجام بدهید

• از فرد بخواهید تا لبخند بزند، آیا یک طرف صورت فلج شده است؟
  • از وی بخواهید تا هر دودستش را بالا ببرد، اگر یکدست به‌طور ناگهانی پائین افتاد و یا قابلیت بالا رفتن نداشت نگران علائمی
    از سکته باشید.
  • صحبت کردن، از وی بخواهید که یک جمله ساده را تکرار کند، آیا توانایی ادای درست کلمات را دارد؟

پس حتما اگر چنین علائمی را مشاهده کردید با اورژانس تماس بگیرید

دلایل سکته چیست