علائم خطرناک مننژیت چیست؟

مننژیت ، التهاب غشاء اطراف مغز است که تورم ایجادشده به دنبال این بیماری می‌تواند باعث علائمی مانند، سردرد، تب و سفتی گردن گردد.

بررسی آمار بیماری‌های مننژیت در ایالات‌متحده نشان می‌دهد بسیاری از موارد آن در اثر عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌گردد ولیکن عفونت‌های قارچی و عفونت‌های به وجود آمده در اثر باکتری نیز می‌توانند عواملی برای ایجاد این بیماری باشند و شاید این بیماری به‌عنوان یک بیماری تهدیدکننده زندگی فرد، مطرح گردیده است ولیکن باید گفت برخی از انواع این بیماری بدون پروسه درمان و تنها طی چند هفته کاملاً بهبود می‌یابد، با این‌ حال به دلیل خطر تهدید زندگی که در انواعی از این بیماری موجود است، بررسی تخصصی در مورد آن لازم بوده و بیمار باید با مشاهده علائم برای معاینات بالینی به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نماید.

اگر تصور می‌کنید شخصی به این بیماری مبتلا است، سریعاً او را تحت مشاوره یک پزشک قرار دهید، درمان اولیه مننژیت باکتریایی می‌تواند از بسیاری عوارض جلوگیری کند.

علائم و نشانه‌های مننژیت چیست؟

در مراحل ابتدایی مننژیت می‌تواند علائمی مانند آنفولانزا داشته باشد، این علائم از چند ساعت تا چند روز ممکن است به طول بیانجامد.

علائم مننژیت در افراد بالای دو سال عبارت‌اند از:

• تب بالا و به شکل ناگهانی
  • گرفتگی گردن
  • سردردی که به نظر می‌رسد به نسبت سردردهای معمول فشار بیشتری دارد.
  • سردردی که همراه با تهوع و یا استفراغ اتفاق میافتد.
  • سرگیجه و یا عدم تمرکز
  • خواب‌آلودگی یا سخت بیدار شدن از خواب
  • حساسیت به نور
  • بی‌ اشتهایی و احساس تشنگی
  • و در برخی موارد وجود راش‌های پوستی

مننژیت نوزادان

علائم بیماری در نوزادان

• تب شدید
  • گریه مداوم
  • خواب‌آلودگی بیش‌ از اندازه و یا تحریک‌پذیری
  • بی‌حالی
  • نخوردن شیر و بی‌اشتهایی
  • برآمدگی در ناحیه نرم بالای سر نوزاد (ملاج یا به‌اصطلاح فونتانل)
  • سفتی و گرفتگی در عضلات و گردن کودک
  • نوزادان مبتلا به مننژیت برای خواب و استراحت با دشواری روبه‌رو هستند و به‌شدت گریه می‌کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما و یا هر یک از افراد خانواده‌تان با این علائم روبه‌رو است سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

• سردرد شدید و حاد
  • گرفتگی عضلات گردن

مننژیت باکتریایی به‌شدت خطرناک بوده و تنها در طی چند روز اگر در معرض درمان با آنتی‌ بیوتیک قرار نگیرد می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به مغز و یا مرگ شود، اگر فرد یا افرادی از خانواده و یا همکاران شما به مننژیت مبتلا گردیده است، لازم است تا شما نیز برای معاینه مراجعه نمایید تا در صورت لزوم جهت جلوگیری از عفونت تحت درمان دارویی قرار بگیرید.

علل به وجود آورنده مننژیت

عفونت‌های ویروسی از شایع‌ ترین علل ایجاد مننژیت و پس‌ از آن عفونت‌های باکتریایی و در درجه سوم و به‌ عنوان یک علت ناشایع عفونت‌های قارچی می‌توانند ایجادکننده مننژیت باشند و از آنجایی‌ که عفونت‌های باکتریایی می‌توانند شرایط حادی را برای بیمار به وجود بیاورند، بررسی علل و عوامل به وجود آورنده بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مننژیت باکتریایی

بررسی مننژیت باکتریایی

مننژیت‌های باکتریایی با ورود باکتری به جریان خون و انتقال آن به مغز و نخاع شروع می‌شوند، ولیکن این بیماری زمانی به وجود می‌آید که باکتری مستقیماً به لایه مننژ حمله‌ور شود که می‌تواند در اثر عفونت‌های سینوسی، گوش و یا به‌ندرت پس از باز کردن جمجمه در عمله‌ای جراحی مغز ایجاد شود.

چند نوع از باکتری‌هایی که به‌ طور معمول می‌توانند باعث ایجاد مننژیت شوند این‌ها هستند.

# استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک)

بر اساس تحقیقات این نوع باکتری از شایع‌ ترین علت مننژیت باکتریایی در نوزادان، کودکان و بزرگسالان در ایالات‌متحده امریکا بوده که باعث عفونت‌های شایع گوش و سینوس می‌باشد و البته یک واکسن می‌تواند به جلوگیری از این عفونت کمک کند.

# مننگوکوک

از علل ایجاد عفونت‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی بوده و از دیگر باکتری‌های ایجادکننده مننژیت، این نوع عفونت به‌شدت مسری بوده و عمدتاً بزرگسالان و نوجوانان را درگیر می‌نماید، نکته قابل‌ توجه اینجاست که این باکتری به‌محض ورود به خون می‌تواند فرد را دچار مننژیت نماید، خوابگاه‌ها، مدارس شبانه‌روزی و پایگاه‌های نظامی محل‌های شایعی برای این باکتری و هجوم آن هستند و البته باید گفت در این مورد نیز یک واکسن می‌تواند جلوگیری کننده مننژیت باشد.

لیستریا و باکتری هموفیلوس از دیگر دسته‌های ایجادکننده مننژیت هستند، در مورد لیستریا، زنان باردار، نوزادان، افراد مسن و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف در معرض قرار می‌گیرند، این باکتری می‌تواند با عبور از جفت در ماه‌های آخر بارداری موجب مرگ جنین شود، هموفیلوس اما در کودکان مشاهده‌شده است.

مننژیت‌های ویروسی

معمولاً خفیف بوده و به‌خودی‌ خود از بین خواهند رفت، ویروس‌ها از قبیل ویروس هرپس سیمپلکس، اچ آی وی، اوریون، ویروس نیل غربی به وجود آورده این نوع مننژیت هستند و در ایالات‌متحده آمریکا ویروسی به نام enteroviruses بیشترین شیوع را داشته که در اواخر تابستان و اوایل پائیز آمار بیشتری از درگیری را نشان می‌دهد.