سردرد و گرفتگی رگهای مغز

ترومبوز ورید های مغزی (CVT) تشکیل لخته ی خون در رگ های مغزی میباشد که منجر به گرفتگی رگهای مغز می شود.

این ورید مسئول تخلیه ی خون از مغز میباشد. اگر خون در این ورید تجمع یابد، ممکن است به درون بافت مغز تراوش یابد و باعث خون ریزی یا تورم شدید مغزی شود.

ترومبوز و گرفتگی رگهای مغز هنگامی که زود تشخیص داده شود، میتواند بدون عوارض تهدید کننده ی زندگی درمان شود.

عوامل شایع ایجاد کننده ترومبوز وریدهای مغزی

زمانی که در جریان طبیعی خون وقفه ای ایجاد شود، لخته ی خون تمایل زیادی به تشکیل شدن دارد. با این وجود که CVT یک مشکل ناشایع است، عوامل مختلفی هستند که میتوانند باعث ایجاد آن شوند.

بعضی از عوامل شایع ایجاد کننده ی آن شامل موارد زیر هستند:

• پیشگیری از بارداری یا مصرف زیاد استروژن
  • از دست دادن آب بدن
  • عفونت گوش، صورت یا گردن
  • فقر پروتئین در بدن
  • آسیب یا جراحت به سر
  • سرطان
  • تومور

عواملی که شیوع کمتری در ایجاد CVT دارند شامل بارداری و دیگر بیماری های انعقادی خون هستند. هر دو شرایط میتوانند به سادگی باعث ایجاد لخته خون و گرفتگی رگهای مغز شوند.

در نوزادان، شایع ترین علت ایجاد گرفتگی رگ های مغز عفونت میباشد، به خصوص عفونت گوش. در بعضی از موارد این گرفتگی علت مشخصی وجود ندارد. درصورتی که CVT درمان نشود، میتواند عواقب تهدید کننده ی زندگی داشته باشد.

حالت تهوع

علائم گرفتگی رگهای مغز

لخته ی خون در ورید های مغزی میتواند باعث ایجاد فشار و درنتیجه تورم مغز شود. این فشار میتواند سبب ایجاد سردرد و در موارد شدیدتر باعث آسیب به بافت مغز شود.

علائم وابستگی بسیاری به این دارند که لخته ی خون در کجا تشکیل شده باشد. در هر صورت علائمی که شیوع بیشتری در CVT دارند شامل موارد زیر هستند:

• سردرد شدید
  • تاری دید
  • تهوع
  • استفراغ

اگر دچار موارد شدیدتر دچار گرفتگی رگهای مغز شوید، ممکن است علائمی شبیه به سکته ی مغزی را تجربه کنید. این علائم شامل موارد زیر هستند:

• اختلال گفتاری
  • بی حسی یک طرفه در بدن
  • خستگی و ضعف
  • کاهش هوشیاری

اگر شما هر کدام از این علائم را تجربه کردید، فورا با اورژانس تماس بگیرید یا از کسی بخواهید شما را به اورژانس برساند.

علائم دیگری که در اثر CVT شدید بروز می یابند شامل موارد زیر هستند:

• غش کردن
  • محدودیت دامنه ی حرکت اندام های شما
  • کما
  • مرگ

تشخیص ترومبوز و گرفتگی رگهای مغز

هنگام تشخیص ترومبوز رگهای مغز ، پزشک علائم شما را ارزیابی میکند و همچنین یک سابقه ی پزشکی از خودتان و خانواده تان می گیرد. هرچند تشخیص نهایی بستگی به ارزیابی گردش خون مغز شما دارد. برای ارزیابی جریان خون، پزشکان می توانند از آزمایش های تصویر برداری برای پی بردن به لخته ی خون و تورم استفاده کنند.

اگر پزشک از آزمایش اشتباهی استفاده کند میتواند تشخیص CVT را از دست بدهد (در تشخیص اشتباه کند). با این وجود که آزمایش های تصویر برداری فراوانی در دسترس هستند، بعضی از آن ها در تشخیص این مشکل کمک کننده نیستند، مثل تصویر برداری ساده اشعه ایکس از جمجمه.

دو عدد از بهترین آزمایش های تصویر برداری برای کمک به تشخیص CVT شامل موارد زیر هستند:

MRI ونوگرام (MRI از وریدها)

یک MRI ونوگرام، که همچنین به آن MRV نیز می گویند، نوعی تصویر برداری است که تصویری از عروق خونی سر و ناحیه ی گردن تولید می کند. این تصویر به ارزیابی گردش خون، اختلالات جریان خون، سکته مغزی، یا خونریزی مغزی کمک میکند. در طی این MRI، پزشکان نوعی رنگ مخصوص را به درون جریان خون شما تزریق میکنند تا جریان خون نمایان شود و به منظور تشخص ترومبوز، وجود لخته ی خون را ازیابی کنند. این آزمایش معمولا برای توضیح یک CT اسکن استفاده می شود.

CT ونوگرام

CT اسکن با استفاده از تصویر برداری اشعه ی ایکس، به پزشک شما استخوان ها و عروق شریانی را نشان میدهد. در ترکیبی از این روش با ونوگرام، پزشک با تزریق نوعی رنگ مخصوص به درون ورید های شما سعی میکند از گردش خون شما یک تصویر تهیه کند و به تشخیص لخته ی خون کمک کند.

سردرد

درمان گرفتگی رگهای عمقی

گزینه های درمانی گرفتگی رگهای مغز به شدت به این مشکل بستگی دارند. درمان ابتدایی توصیه شده برای این مشکل روی جلوگیری از تشکیل یا از بین بردن لخته خون در مغز تمرکز می کند.

داروها

ممکن است پزشکان داروهای ضد انعقادی، یا رقیق کننده های خونی را برای جلوگیری از ایجاد لخته ی خون و هر گونه رشد اضافه ی لخته تجویز کنند. دارویی که بیشترین تجویز را دارد هپارین است، و این دارو به صورت مستقیم در ورید یا زیر پوست تزریق میشود.

وقتی که پزشک شما تشخیص داد که وضعیتتان پایدار است، ممکن است وارفارین خوراکی را به عنوان رقیق کننده ی خون برای درمان دوره ای شما توصیه کند. این دارو میتواند به جلوگیری از تکرار ایجاد لخته ی خون کمک کند، مخصوصا اگر در شما یک مشکل انعقاد خون تشخیص داده شده باشد.

علاوه بر کمک به جلوگیری از تشکیل لخته ی خونی، همچنین پزشکان سعی میکنند علائم گرفتگی رگهای مغز را مدیریت کنند. اگر شما در اثر این مشکل دچار تشنج شده باشد، پزشک برای شما داروی ضد تشنج تجویز میکند تا به کنترل این موضوع کمک کند. به همین ترتیب، اگر شما دچار علائمی شبیه به سکته مغزی شده باشید، پزشک شما را در بخش سکته ی مغزی یا ICU  بستری خواهد کرد.

نظارت

در تمام موارد گرفتگی رگهای مغز پزشکان فعالیت مغز را زیر نظر میگیرند. ونوگرام و تصویر برداری ها برای پیگیری توصیه شده اند تا ترومبوز را ارزیابی کنند و پزشک را مطمئن کنند که لخته ی اضافی ای وجود ندارد. همچنین پیگیری ها برای این که مشخص شود شما به بیماری انعقادی و تومور مبتلا نیستید و یا دچار عوارض CVT نشده اید لازم و حیاتی هستند. همچنین پزشکان از شما آزمایش خون میگیرند تا مشاهده کنند آیا به اختلالات انعقادی که ممکن است خطر ابتلا به CVT را افزایش دهند مبتلا هستید یا خیر.

جراحی

در موراد خیلی شدید ترومبوز ورید های مغزی ممکن است پزشکان جراحی را برای خارج کردن لخته ی خون و پایدار کردن عروق خونی توصیه کنند. این عمل به اسم ترومبکتومی شناخته میشود. در بعضی از عمل های ترومبکتومی، ممکن است پزشک یک بالون یا وسیله ای شبیه به آن را برای جلوگیری از بسته شدن عروق در عروق مغزی وارد کند.

با وجود ناشایع بودن، در صورت عدم درمان CVT میتواند یک مشکل تهدید کننده ی حیات باشد. در زمان تشخیص سریع، CVT میتواند بدون درمان تهاجمی و با استفاده از دارو درمان شود.

اگر دچار سردرد های غیر معمول و علائم متناظر آن شدید، فورا پزشک خود را در جریان قرار دهید.

سوالات خود را با دکتر متخصص مغز و اعصاب در میان بگذاریدو برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)