آیا فلج بل موقتی است؟

فلج بل وضعیتی است که سبب ضعف یا فلج موقت عضلات در صورت می شود. فلج بل می تواند هنگامی که اعصاب کنترل کننده ی عضلات صورت ملتهب و متورم می شوند یا تحت فشار قرار می گیرند رخ دهد.

این شرایط سبب می شود تا یک سمت صورت سست یا سفت شود. ممکن است فرد برای لبخند زدن یا بستن چشم در سمت تحت تاثیر قرار گرفته، دچار مشکل شود. در اکثر موارد، فلج بل موقتی است و علائم آن معمولا پس از چند هفته از بین می روند. با اینکه فلج بل می تواند در هر سنی رخ دهد، اما این وضعیت در افراد ۱۶ تا ۶۰ سال رایج تر است. فلج بل از نام کالبد شناسی اسکاتلندی به اسم چارلز بل، اولین فردی که این وضعیت را شرح داد، گرفته شده است.

علائم فلج بل

علائم این بیماری می تواند یک تا دو هفته پس از اینکه فرد مبتلا به سرماخوردگی، عفونت گوش یا عفونت چشم شد به وجود آیند. این علائم معمولا به صورت ناگهانی پدیدار می شود و شما ممکن است هنگامی که از خواب بیدار می شوید و یا سعی در خوردن یا آشامیدن چیزی دارید متوجه آنها شوید.

فلج بل توسط ظاهری سست در یک سمت صورت و عدم توانایی باز یا بسته کردن چشم در جنبی که تحت تاثیر قرار گرفته مشخص می شود. در برخی موارد نادر، فلج بل ممکن است هر دو جنب صورت را تحت تاثیر قرار دهد.

دیگر علائم و نشانه های فلج بل شامل موارد زیر می شوند :

• مشکل در خوردن و آشامیدن
  • عدم توانایی در انجام دادن حالات چهره مانند لبخند زدن و اخم کردن
  • ضعف صورت
  • کشیده شدن ماهیچه های صورت
  • خشکی دهان و چشم
  • حساسیت به صدا
  • تحریکات چشمی در سمتی که تحت تاثیر قرار گرفته است.

اگر هر کدام از این علائم را داشتید فورا با پزشکتان تماس بگیرید. شما نباید به هیچ عنوان فلج بل را خودتان تشخیص بدهید. علائم فلج بل می توانند مشابه علائم موارد جدی تری مانند تومور یا سکته مغزی باشند.

بیماری فلج بل

چه چیزی سبب فلج بل می شود؟

این بیماری هنگامی رخ می دهد که عصب هفتم مغزی ملتهب می شود و یا تحت فشار قرار می گیرد و به ضعف یا فلج صورت منجر می شود. علت اصلی این آسیب ناشناخته است اما بسیاری از محققان پزشکی بر این باورند که به احتمال زیاد یک عفونت ویروسی سبب آغاز این فرایند می شود.

ویروس ها و باکتری هایی که به ایجاد فلج بل ارتباط داده شده اند شامل موارد زیر هستند :

• هرپس سیمپلکس که سبب تبخال و هرپس تناسلی می شود.
  • ایدز که به سیستم ایمنی آسیب می زند.
  • سارکویدوسیس که سبب التهاب اندام ها می شود.
  • ویروس هرپس زوستر که سبب آبله مرغان و زونا می شود.
  • ویروس اپستین بار که سبب مونونوکلئوزیس (یک بیماری عفونی) می شود.
  • بیماری لایم که یک عفونت میکروبی است و توسط کنه های آلوده ایجاد می شود.

عوامل خطر فلج بل چیست؟

خطر ابتلا به بیماری در صورت وجود موارد زیر بیشتر می شود :

• ابتلا به دیابت
  • ابتلا به عفونت ریوی
  • داشتن سابقه ی خانوادگی این بیماری

سکته مغزی خفیف و علل آن

چگونه فلج بل تشخیص داده می شود؟

پزشک در ابتدا معاینه ای فیزیکی برای تعیین وسعت ضعف عضلات صورت انجام می دهد. همچنین، پزشک از افراد درباره ی علائم (که شامل زمان رخ دادن و پی بردن به وجود علائم برای اولین بار است) سوال می پرسد. پزشک ممکن است از آزمایشات مختلفی نیز برای تشخیص فلج بل استفاده کند. این آزمایشات می توانند شامل آزمایشات خون برای بررسی وجود عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد. پزشک ممکن است از سیتی اسکن و MRI جهت بررسی اعصاب صورت بیمار بهره ببرد.

چگونه فلج بل درمان می شود؟

در اکثر موارد، علائم فلج بل بدون درمان کردن بهبود می یابند. هرچند که، بازیابی قدرت عادی توسط عضلات ممکن است چند هفته تا چند ماه به طول بیانجامد.

درمان های آمده در ذیل می توانند به بهبود فرد کمک کنند :

دارو ها

• دارو های کورتیکو استروئیدی که سبب کاهش التهاب می شوند.
  • دارو های ضد باکتریایی یا ضد ویروسی که ممکن است در صورت ایجاد شدن فلج بل توسط عامل باکتریایی یا ویروسی، تجویز شوند.
  • داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن که می توانند به کاهش درد های خفیف کمک کنند.
  • قطره های چشمی

درمان خانگی

• استفاده از چشم بند (برای چشمی که خشک می شود.)
  • ماساژ صورت
  • تمرینات فیزیوتراپی برای تحریک عضلات صورت

عوارض بالقوه ی فلج بلز چیست؟

بسیاری از افرادی که مبتلا به فلج بل هستند به صورت کامل و بدون عوارض بهبود می یابند. هر چند که، عوارض ممکن است در برخی موارد شدید فلج بل رخ دهند. این موارد شامل موارد زیر می شوند :

• ممکن است به عصب هفتم مغزی فرد آسیب رسیده باشد. این عصب عضلات صورت را کنترل می کند.
  • ممکن است فرد مبتلا به خشکی در چشم باشد که می تواند به عفونت های چشمی، زخم ها، یا حتی کوری منجر شود.
  • ممکن است فرد مبتلا به سینکینسیس (یک بیماری در ارتباط با تداخلات عصبی صورت) باشد و این وضعیت به گونه ای است که حرکت کردن یک عضو از بدن سبب حرکت غیرارادی عضو دیگری از بدن می شود. برای مثال چشم ها هنگام لبخند زدن بسته می شوند.

بهبودی برای افراد مبتلا به فلج بل چگونه است؟

چشم انداز آینده برای افراد مبتلا به فلج بل معمولا خوب است. طول دوره ی بهبود می تواند بسته به شدت و آسیب عصبی متفاوت باشد. به طور کلی، هرچندکه افراد می توانند بهبودی را تا دو هفته پس از بروز علائم اولیه مشاهده کنند اما اغلب افراد در طول ۳ تا ۶ ماه به طور کامل بهبود می یابند گرچه ممکن است برای افراد مبتلا به موارد شدید تر فلج بل بیشتر به طول بیانجامد. در موارد نادر، علائم ممکن است عود کنند و یا دائمی باشند. اگر هر کدام از علائم فلج بل را در خود مشاهده کردید فورا با پزشکتان تماس بگیرید. درمان فوری می تواند به تسریع دوره ی بهبود و جلوگیری از هر گونه عوارض کمک کند.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5٫00 out of 5)