سکته مغزی خفیف خطرناک است؟

سکته مغزی خفیف یا گذرا (TIA)، اختلال موقت در خون رسانی به بخش های مختلف مغز است. اختلال موقت در خون رسانی به مغز منجر به کاهش اکسیژن در دسترس آن خواهد شد. این اتفاق می تواند منجر به علائم ناگهانی شبیه به سکته مانند اختلال در تکلم، اختلال دیداری، بی حسی یا ضعف در عضلات صورت، دست ها و پاها شود.

با اینحال، طول سکته خفیف به اندازه سکته کامل نخواهد بود. اثرات این نوع سکته اغلب چند دقیقه یا چند ساعت طول کشیده و در عرض ۲۴ ساعت به طور کامل از بین می رود.

علائم سکته مغزی

علائم سکته مغزی خفیف

علائم اصلی سکته خفیف یا گذرای مغزي در زبان انگلیسی به طور مخفف FAST خوانده می شود که برگرفته از حروف ابتدای کلمات صورت، دست ها، سخن گفتن و زمان می باشد.

#  صورت

عضلات صورت ممکن است به یک سمت خم شده و به پایین بیفتد؛ احتمال این وجود دارد که فرد توانایی خندیدن را از دست داده و دهان و چشم های وی به یک سمت بدن متمایل شوند.

دست ها

فرد مشکوک به سکته احتمالا توانایی بلند کردن هر دو دست و نگه داشتن آنها را نداشته که دلیل آن ضعف دست ها و یا بی حس شدن یک دست می باشد.

سخن گفتن

این افراد ممکن است توانایی ادای کلمات را نداشته و سخن گفتن آنها به صورت منقطع و درهم باشد. احتمال اینکه فرد به هیچ وجه نتواند صحبت کند نیز وجود دارد.

#  زمان

اگر این علائم را در خود و یا فرد دیگری می بینید، می بایست فورا با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل کنید.

آیا سکته مغزی خفیف خطرناک است و چه زمان می بایست با اورژانس تماس گرفته شود؟

در مراحل اولیه وقوع سکته مغزی خفیف یا گذرا که امکان تشخیص سکته خفیف از سکته کامل در شما و یا افراد دیگر وجود ندارد، می بایست فورا با ۱۱۵ تماس گرفته و درخواست ارسال آمبولانس کنید.

حتی اگر علائم در هنگام انتظار برای رسیدن آمبولانس ناپدید شد، باز هم بررسی های دقیق در بیمارستان ضروری می باشد.

سکته مغزی خفیف یا گذرا، هشداری است که به شما می گوید ممکن است خطر وقوع سکته کامل در آینده برای شما وجود داشته و بررسی های دقیق می تواند به پزشک شما کمک کند تا بهترین راه برای کاهش شانس رخ داد سکته کامل را تشخیص دهد.

اگر فکر می کنید که پیش از این سکته خفیف یا گذرایی را تجربه کرده اما علائم آن گذشته و در زمان مناسب توصیه های پزشکی را دریافت نکرده اید، فورا قرار ملاقاتی با درمانگر خود ترتیب دهید. درمانگران می توانند نیاز شما مبنی بر انتقال به بیمارستان و بررسی های متعاقب را تعیین کنند.

ترک سیگار

دلایل سکته خفیف مغزی

در طی ایجاد سکته گذرای مغزی، یکی از رگ های خونی که وظیفه خون رسانی به مغز را بر عهده داشته و غنی از اکسیژن می باشد، مسدود می شود.

این انسداد معمولا توسط یک لخته خون ایجاد می شود که جایی دیگر در بدن وجود داشته و به رگ های خون رسان مغز مهاجرت می کنند، اگرچه این اتفاق می تواند توسط مواد چرب یا حباب های هوا نیز به وجود آید.

دلایل قطعی که می تواند شانس ابتلا به سکته مغزی خفیف را افزایش دهد شامل:

·         سیگار کشیدن

·         فشار خون بالا

·         چاقی

·         سطح کلسترول بالای خون

·         اعتیاد به الکل یا مصرف حجم زیاد الکل به صورت روتین

·         ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (یکی از انواع ضربان قلب نا منظم)

·         ابتلا به دیابت

افراد بالای ۶۰ سال و مردم نواحی آسیا، آفریقا یا افراد ساکن در نواحی اقیانوس اطلس بین آمریکای جنوبی و مرکزی (دریای کارائیب) نیز خطر بالای ابتدا به سکته خفیف مغزی را دارند.

درمان سکته مغزی خفیف

اگرچه علائم سکته گذرا یا خفیف مغزی در چند ساعت یا چند دقیقه از بین می رود اما نیاز به درمان برای ممانعت از وقوع سکته خفیف دیگر و یا سکته کامل در آینده وجود دارد. درمان شما بستگی به موقعیت فردی شما مانند سن و سابقه پزشکی تان دارد.

احتمال دریافت پیشنهاداتی از طریق درمانگر مبنی بر تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر سکته و همچنین دریافت دارو برای معالجه دلایل ایجاد سکته مغزی گذرا در شما وجود دارد. در برخی شرایط، ممکن است جراحی برای رفع انسداد عروق کاروتید (رگهای اصلی خونی که تامین کننده خون مغز هستند) ضروری باشد.

پیشگیری از سکته مغزی خفیف

سکته گذرای مغزی اغلب نشانه ای است مبنی بر اینکه سکته دیگری در راه بوده و شما در خطر وقوع سکته کامل مغزی که تهدید کننده زندگی شما در آینده هست خواهید بود. فارغ از اینکه شما سکته مغزی خفیف و یا کاملی را در گذشته تجربه کرده اید یا نه، راه های متعددی وجود دارد که با رعایت آن می توان خطر وقوع سکته های بعدی را در آینده کاهش داد. این موارد شامل:

·         حفظ وزن ایده آل

·         تغذیه سالم