ترمیم آنوریسم مغزی بعد از پارگی

ترمیم آنوریسم مغزی جراحی برای تصحیح آنوریسم است. این آنوریسم یک ناحیه ى ضعیف در دیواره ى یک رگ خونى است که باعث می شود رگ به بیرون زده یا گاهی پاره شود.

آنوریسم مغزی ممکن است باعث موارد زیر شود:

• خونریزی در ناحیه اطراف مغز (خونریزی ساب آراکنوئید نیز نامیده می شود)
  • خونریزی درون مغز که مجموعه ای از خون (هماتوم) را تشکیل می دهد.

علائم آنوریسم مغزی چیست؟

هنگامی که یک رگ خونی نازک یا ضعیف می شود و آنوریسم را ایجاد می کند، می تواند در هر زمان پاره شود. اگر یک رگ خون در مغز شما پاره شود، می تواند موجب خونریزی مغزی یا سکته مغزی شود. این امر می تواند منجر به آسیب مغزی یا حتی مرگ شود. حتی آنوریسمى که پاره نشده است، یک وضعیت پزشکی جدی است.

قبل از پارگى آنوریسم، می توانید سردرد، چشم درد و گردن درد داشته باشید یا ممکن است علامتى نداشته باشید. از آنجایی که ممکن است آنوریسم بدون علامت ایجاد شود، اغلب به طور شانسى و زمانی که پزشک به دنبال چیز دیگری است پیدا می شود. یک آنوریسم ممکن است در ام آر آى یا سی تی اسکن ظاهر شود.

علائم اغلب بعد از پارگى آنوریسم به وجود می آیند. این علائم عبارتند از:

• سردرد شدید
  • پلک افتاده
  • اختلال گفتار
  • دوبینى
  • بی حسی در بدن
  • ضعف عضلانی
  • کاهش سطح هوشیاری
  • کما

همه ی آنوریسم های مغزى نیازی به درمان فورى ندارند. احتمال وقوع آنوریسم مغزی بستگی به سن، سابقه ى پزشکی، اندازه آنوریسم و ​​محل آن دارد. به طور کلی، آنوریسم کوچک و آنوریسمى که در شریان هاى سمت جلوى مغز یافت می شوند، به احتمال زیاد پاره مى شوند. آن هایى که کمتر از ۷ میلی متر هستند کمتر احتمال پارگی دارند.

آنوریسم

ترمیم آنوریسم مغزی

دو روش رایج برای ترمیم آنوریسم مغزی وجود دارد:

قطع ( کلیپ ) آنوریسم در طول یک جراحى مغز باز انجام می شود. ترمیم درون عروقى، با استفاده از یک کویل یا کویل و استنت ، یک روش کمتر تهاجمی ، برای درمان برخی از آنوریسم ها انجام مى شود.

مراحل انجام ترمیم آنوریسم مغزی

در طی انجام عمل آنوریسم مغزی ممکن است شما بیهوشی عمومی و لوله ى تنفسی داشته باشید. یا ممکن است به شما دارو داده شود تا آرامش داشته باشید اما نخوابید.

یک کاتتر از طریق یک برش کوچک در کشاله ران به یک شریان هدایت می شود و سپس به رگ های خونی مغزی که آنوریسم در آن ها قرار دارد فرستاده مى شود.

مواد کنتراست از طریق کاتتر تزریق می شود. این کار اجازه می دهد تا جراح شریان ها و آنوریسم را بر روی مانیتور در اتاق عمل مشاهده کند . سیم های نازک فلزی به آنوریسم وارد می شوند که منجر به تشکیل مش آنوریسم می شود. به دلیل اینکه حالت توده مانند ایجاد می شود، این روش نیز کویل نامیده می شود. در این توده خون لخته می شود و بعد آنوریسم جزئی از رگ می شود . گاهی جلوی این مش یک استنت فلزی قرار می گیرد تا این مش که در آنوریسم قرار داده شده است بیرون نیاید.

در طول و درست بعد از عمل، ممکن است به شما هپارین داده شود. این دارو از ایجاد لخته های خطرناک جلوگیری می کند.

دلیل انجام ترمیم آنوریسم مغزی

اگر آنوریسم در مغز پاره شود، یک اورژانس است که نیاز به درمان پزشکی دارد. اغلب پارگی با جراحی درمان می شود. در صورت وقوع پارگى، اغلب از روش درون عروقى استفاده می شود.

یک فرد ممکن است بدون هیچگونه علامتى آنوریسم داشته باشد. این نوع آنوریسم ممکن است زمانی مشخص شود که ام آر آى یا سی تی اسکن مغز به دلیل دیگری انجام شود.

همه آنوریسم ها نیاز به درمان ندارند. آنوریسم هایى که هرگز پیچ نخورده و بسیار کوچک اند (کمتر از ۳ میلی متر در بزرگترین نقطه ى آن ها) نیازی به درمان ندارند. این آنوریسم ها به احتمال زیاد به پارگی نمی انجامند.

خطرات عمل آنوریسم مغزی

خطرات بیهوشی و جراحی آنوریسم مغزی به طور کلی عبارتند از:

• واکنش به داروها
  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی، لخته شدن خون یا عفونت
  • خطرات جراحی مغز عبارتند از:
  • لخته خون یا خونریزی در داخل یا اطراف مغز
  • تورم مغزی
  • عفونت در مغز و یا قسمت های اطراف مغز، مانند جمجمه یا پوست سر
  • سکته مغزی

جراحی در هر ناحیه مغز ممکن است در گفتار، حافظه، عضلات ، تعادل، بینایی، هماهنگی و سایر عملکرد ها مشکل ایجاد کند. این مشکلات ممکن است خفیف یا شدید باشند. این مشکلات ممکن است مدت کوتاه بمانند یا ممکن است از بین نروند.

علائم مشکلات سیستم مغزی و عصبی عبارتند از:

• تغییر در رفتار
  • گیجی
  • از دست دادن تعادل یا هماهنگی
  • بى حسى
  • اشکال در توجه به چیزهایی که در اطراف شماست
  • مشکلات گفتاری
  • مشکلات بینایی (از نابینایی به مشکلات دید جانبی)
  • ضعف

قبل از ترمیم آنوریسم مغزی

۱- این روش اغلب به عنوان یک اورژانس انجام می شود.

۲- به پزشک خود داروها یا گیاهانى که مصرف می کنید را اطلاع دهید و اگر مقدار زیادی الکل مصرف مى کنید حتما با او مشاوره کنید.

۳- از پزشک خود بپرسید که مصرف چه داروهایی را باید قبل از عمل جراحى قطع کنید.

۴- سعی کنید سیگار کشیدن را متوقف کنید.

۵- دستورالعمل ها را قبل از عمل جراحی انجام دهید.

۶- داروهایی را که پزشک به شما گفته است مصرف کنید را حتما مصرف کنید.

۷- به موقع به بیمارستان بروید.

بعد از ترمیم آنوریسم مغزی

۱- بیمارانی که برای ترمیم درون عروقى یک آنوریسم مراجعه مى کنند به مدت ۱ تا ۲ روز در صورت عدم خونریزی در بیمارستان مى مانند.

۲- بیماران بعد از عمل جراحی مغز باز معمولا ۴ تا ۶ روز باید در بیمارستان بمانند. اگر خونریزی یا مشکلاتت دیگری وجود داشته باشد، ممکن است ۱ تا ۲ هفته یا بیشتر دربیمارستان بمانند.

۳- قبل از اینکه به خانه بروید، احتمال دارد که تست های تصویربرداری رگ های خونی (آنژیوگرافی) در مغز انجام شود.

۴- دستورالعمل های مراقبت از خود در خانه را دنبال کنید.

۵- از پزشک خود بپرسید که آیا در آینده شما می توانید ام آر آى انجام دهید یا خیر .

۶- پس از جراحی موفقیت آمیز برای آنوریسم پاره شده، بسیار بعید است که دوباره خونریزی کند.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)