هر آنچه که باید درمورد میگرن و سردردهای میگرنی بدانیم

میگرن یک بیماری نورولوژیکی است که میتواند چندین علامت داشته باشد. معمولا با سردرد های شدید و ناتوان کننده شناخته می شود. از دیگر علائم آن می توان به تهوع، استفراق، حس سوزش و گزگز، مشکل در تکلم و حساسیت به نور و صدا اشاره کرد. این بیماری گاهی اوقات به صورت ژنتیکی است و تمام سنین را در بر میگیرد.

تشخیص سردردهای میگرنی از طریق شرح حال بالینی، علائم بیمار و تشخیص افتراقی بین بیماری های دیگر است. مهمترین دسته بندی میگرن ، آن هایی هستند که بدون اورا ( علائم قبل از حمله سردرد) رخ می دهند.

میگرن ممکن است در کودکی و یا حتی در نوجوانی به وجود بیاید. داشتن سابقه خانوادگی یکی از مهمترین ریسک فاکتور های داشتن میگرن است.

علائم میگرن

علائم این بیماری ممکن است یک الی دو روز قبل از سردرد شروع بشوند. به این شرایط، مرحله پیشرو گفته می شود. علائم این مرحله عبارتند از:

• ضعف و بی حالی
  • ویار
  • خمیازه های متعدد
  • پیش فعالی
  • تحریک پذیری
  • گرفتن گردن

سردردهای میگرنی

در میگرن با اورا، اورا پس از مرحله پیشرو اتفاق می افتد. در حین یک اورا شما ممکن است مشکلاتی بینایی، حسی، حرکتی یا تکلمی داشته باشید. مثال های این مشکلات عبارتند از:

• اختلال در واضح صحبت کردن
  • احساس سوزش یا خارش در دستان،صورت یا پاها
  • دیدن اشکال، نور یا اشیا نورانی
  • از دست دادن موقت بینایی

مرحله بعدی شامل فاز حمله است. این حادترین و شدیدترین فاز میگرن است، که خود درد میگرنی هم در آن صورت می گیرد. در بعضی از افراد، فاز حمله ممکن است در حین اورا صورت بگیرد. این فاز ممکن است از چند ساعت تا چند روز به طول بیانجامد.

علائم این بیماری بین هر فرد متفاوت است. این علائم شامل:

• حساسیت به نور و صدا
  • تهوع
  • گیجی یا حس غش زدگی
  • درد یک طرفه ی سر، یا در چپ ، راست ، جلو ، عقب و یا در گیج گاه سر
  • درد های ضربه ای همراه با حس تپش
  • استفراغ

بعد از فاز حمله، یک شخص معمولا فاز بعد از حمله را تجربه می کند. در این مرحله معمولا تغییری در خلق و خوی پیش می آید. این احساسات از حس بینظیری و خوشحالی تا احساس ضعف و بی تفاوتی متغیر است. همچنین ممکن است در این مرحله یک سردرد خفیف و مبهم ادامه داشته باشد.

شدت و مدت این فاز ها میتواند درجه های متفاوتی در آدم های مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات یک مرحله اتفاق نمیافتد یا ممکن است مرحله ی حمله میگرن بدون سردرد باشد.

درد میگرن

خیلی از مردم درد های میگرنی را به صورت های زیر تعریف میکنند.

• پیش رونده
  • ضربه ای
  • تکان دهنده
  • نبض دار
  • ناتوان کننده

درد این بیماری ممکن است به صورت درد های شدید مبهم یا دقیق احساس شوند. درد ممکن است در ابتدا خفیف باشد ولی بدون درمان بدتر یا شدیدتر شود.

درد میگرنی معمولا قسمت پیشانی را درگیر می کند. معمولا در یک طرف سر است ولی میتواند در هر دوطرف باشد و یا تغییر مکان دهد.

بیشتر میگرن ها ۴ ساعت باقی می مانند. اگر درمان نشوند یا پاسخ به درمان ندهند ممکن است ۷۲ ساعت یا ۱ هفته باقی بمانند.

حالت تهوع

تهوع میگرن

بیش از نیمی از مردمی که این بیماری را دارند، احساس تهوع رو به عنوان یکی از علائم این بیماری دارند، بیشترشان هم استفراق می کنند. این علائم ممکن است همراه با سردرد شروع شود. البته معمولا حالت تهوع یک ساعت بعد از سردرد شروع می شود.

تهوع و استفراق میتوانند مانند سردرد مشکل ساز باشند. اگه شما فقط حالت تهوع داشته باشید، ممکن است بتوانید داروهای میگرن را مصرف کنید. ولی استفراق مانع از استفاده از این دارو ها میشود. اگر شما با تاخیر داروهای میگرن را مصرف کنید ممکن است علائم میگرنی بدتر هم شوند.

درمان میگرن

میگرن درمان پذیر نیست. ولی پزشک شما ممکن است تا حدودی آن را کنترل کند، تا این گونه، تعداد کمتری حمله به همراه علائم کمتری اتفاق بیافتد.

درمان شما بستگی دارد به عوامل دیگری هم دارد که این عوامل عبارتند از:

• سن
  • مقدار دفعات حمله
  • نوع میگرن
  • شدت، مقدار زمانی که می مانند، مقدار دردی که دارید، چه مقدار مانع شما از رفتن به مدرسه یا سرکار میشود.
  • این که همراه با استفراق و تهوع هست یا نه
  • سابقه بیماری ها و داروهایی که استفاده می کنید.

برنامه درمانی ممکن است مجموعه ای  از حالات باشد که عبارتند از:

• مراقبت های خانگی
  • تغییر در سبک زندگی مثل کنترل استرس و دوری از محرکه های میگرن
  • قرص های ضد درد مانند NSAIDs ها یا استومینوفن ها
  • دارو های تجویز شده برای این بیماری که باید هرروز مصرف کرد تا از حملات میگرنی و تعدد آن ها جلوی گیری کرد.
  • دارو های تجویز شده میگرن که باید در زمان حمله مصرف شود تا علائم را بهبود ببخشد.
  • دارو های تجویز شده برای تسکین تهوع و استفراق
  • هورمون تراپی زمانی که میگرن مرتبط با سیکل جنسی باشد.
  • مشاوره
  • مراقبت های فرعی مثل یادگیری خصوصیات مغزی هر فرد، مدیتیشن، طب سوزنی و طب فشاری

میگرن

درمان های میگرن

خیلی از کارهای هست که در خانه میشود برای تسکین درد سردردهای میگرنی انجام داد مانند:

• دراز کشیدن در اتاقی ساکت و تاریک
  • ماساژ دادن سر و شقیقه
  • قرار دادن پارچه ای سرد بر روی پیشانی و پشت گردن

دارو های میگرن

داروها برای جلوگیری یا درمان میگرن استفاده می شوند. ممکن است به وسیله خیلی از مسکن ها درد شما بهبود یابد. در غیر این صورت مابقی داروها برای تسکین درد تجویز خواهند شد، که این دارو ها بستگی به شدت و مابقی بیماری های شخص دارد.

سردرد صبحگاهی

سردرد های مربوط به سو استفاده از دارو های ضد درد

استفاده مکرر و بیش از اندازه ی هرکدام از مسکن ها ممکن است باعث سردرد های مزمن شود که در بین افراد مبتلایان به میگرن بیشترین ریسک ابتلا به این شرایط را دارا می باشد.

جراحی میگرن

یک سری جراحی هایی برای درمان این بیماری وجود دارد ولی این روش هنوز بوسیله ی سازمان غذا و داروی امریکا تایید نشده است.

این جراحی ها شامل مکانیسم های تحریک عصبی و فشرده سازی محل تحریک کننده ی میگرن است. موسسه میگرن امریکا معمولا به کسانی که مایل هستند این جراحی را انجام دهند توصیه میکند، که قبل از هرکاری با یک متخصص سردرد که دوره های پزشکی لازم را اتخاذ کرده است، مشورت کنند.

خواب آلود

علت های میگرن

محققان دلیلی برای میگرن هنوز کشف نکرده اند. ولی متوجه شده اند که فاکتور هایی وجود دارند که میتوانند این بیماری را تحریک کنند، شامل تغییر در اندازه ماده های شیمیایی مغر از جمله کاهش سروتونین.

بقیه فاکتور های محرک میگرن عبارتند از:

• روشنایی
  • حرارت شدید و یا آب و هوای نامناسب
  • از دست دادن مایعات بدن
  • تغییر در شرایط جو
  • تغییرات هورمونی در خانم ها، مثل نوسانات استروژن و پروژسترون در حین قاعدگی،حاملگی و یائسگی
  • استرس مفرط
  • صداهای شدید
  • فعالیت فیزیکی شدید
  • سوتغذیه
  • تغییر در ریتم خواب
  • استفاده از برخی دارو ها مثل قرص ها پیش گیری کننده از حاملگی و نیتروگلیسیرین
  • بوهای نامطبوع
  • برخی از غذاها
  • دود سیگار
  • مصرف الکل
  • مسافرت

غذا های محرک میگرن

بعضی از غذا ها یا مواد تشکیل دهنده ی آن ها بیشتر از سایرین باعث تحریک میگرن میشوند، مانند:

• الکل یا نوشیدنی های کافئین دار
  • نگهدارنده های غذا مثل نیترات ها(در گوشت های فراوری شده)، اسپارتامات ( یک نوع قند مصنوعی)، مونوسدیم گلوتامات
  • تیرامین، که در برخی غذاها به صورت طبیعی بوجود می آید.

تیرامین همچنین در غذا های تخمیر شده یا دودی افزایش می آبد. این شامل غذا هایی مثل پنیر دودی، کلم ترش و سس سویا است. به هر حال، تحقیقات اخیر در حال بررسی دقیقتر نقش تیرامین در میگرن است. در برخی از افراد ممکن است نقش محافظتی داشته باشد تا محرک.

طبقه بندی میگرن

طبقه بندی های مختلفی برای میگرن وجود دارد. دو تا از مهمترین تیپ های این شامل میگرن های همراه با اورا ( علایم قبل از حمله) و بدون اورا است. بعضی ها هر دو نوع را دارند.

۱_ میگرن بدون اورا

نام دیگر آن میگرن غیرکلاسیک است. بیشتر افراد اورا را تجربه نمی کنند. براساس سازمان بین المللی سردرد، کسانی که میگرن بدون اورا دارند، حداقل ۵ حمله با خصوصیات زیر داشته اند.

• سردردهایی که بدون درمان یا با شکست درمان، ۴ الی ۷۲ ساعت به طول می کشند.
  • این سردردها حداقل ۲ تا از این نشانه های زیر  را دارند:
  1. درد فقط یک طرف سر را درگیر میکند.
  2. درد های نبض دار و پیش رونده
  3. سطح درد از ملایم تا شدید متغیر است.
  4. درد با راه رفتن یا از پله ها بالا رفتن تشدید میشود.
  • سردرد بوسیله مشکل یا تشخیص دیگری بوجود نیامده است.
  • این سردردها حداقل یکی از این نشانه های زیر را دارند:
  1. باعث حساسیت به نور میشود.
  2. باعث حساسیت به صدا میشود.
  3. همراه با تهوع با استفراق یا بدون استفراق است.

۲_ میگرن همراه با اورا

این نوع از میگرنها، میگرن کلاسیک، پیچیده و همی پلژی نامیده می شوند. میگرن همراه با اورا ۲۵% مردم مبتلا به این بیماری را درگیر می کند:

• یک اورا پس از اتمام، کاملا قابل برگشت است و حداقل یکی از این علائم زیر را دارد:

۱- مشکلات بینایی(شایع ترین علامت)

۲- مشکلاتحسی بدن، صورت و زبان که شامل بی حسی ، خارش و گیجی است.

۳-مشکل در تکلم

۴- مشکل در حرکت و حس ضعف که ممکن است تا ۷۲ ساعت باقی بماند.

۵- اختلالات بینایی در یک چشم. شامل دیدن نور ، کوری نقطه ای یا کوری موقت

۶- علائم ساقه ی مغز مانند اختلال در تکلم یا تکلم بی معنی، سرگیجه، وزوز کردن و سوت کشیدن گوش، اختلال شنوایی، دوبینی، مشکل در حرکت دادن بدن و کاهش هوشیاری.

• اورا حداقل دو تا از این نشانه هارا دارد:

۱- حداقل یک نشانه به صورت متداوم بین ۵ دقیقه یا بیشتر پخش می شود.

۲- هر یک از علامت ها حداقل ۵ دقیقه تا ۱ ساعت باقی میماند.

۳- حداقل یک علامت از اورا در یک طرف سر است ، شامل اختلال بینایی ، تکلم، صحبت کردن و بقیه

۴- اورا یک ساعت قبل از سردرد یا همراه سردرد شروع میشود.

• اورا ممکن است همراه سردرد یا قبل از شروع حمله اتفاق بیوفتد.