علائم و روش درمان بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی دژنراتیو محسوب می شود که عمدتا بر روی سیستم حرکتی بدن تاثیرگذار است و باعث می شود تا در طول زمان حرکات بیمار کند شود، علائم این بیماری به آرامی نمایان می شوند. دانشمندان هنوز نتوانسته اند علت از بین رفتن این سلول ها را پیدا کنند گرچه آنها عوامل ژنتیکی را در بروز این بیماری دخیل می دانند.

این بیماری با علائمی همچون لرزش اندام ها یا اصطلاحاً ترمور، سفتی عضلات، خشک شدن دست و پا ، عدم تعادل و کند شدن حرکات قابل تشخیص است.

این بیماری در اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین به وجود می آید و ازدیاد استیل کولین نسبت به دوپامین باعث می گردد تا علائمی همچون ترمور و سفتی عضلات ایجاد گردد.

افرادی که در اطرافیانشان مخصوصا وابستگان درجه اول بیمار پارکینسون وجود دارد، احتمال بیشتری نسبت به سایرین در خطر ابتلا شدن به این بیماری قرار دارند.

بیماری پارکینسون بیشتر در افراد مسن شایع است ولیکن در جوانها نیز اتفاق می افتد و البته این بیماری در آقایان شایع تر می باشد و در تحقیقات به دست آمده میزان ابتلا به بیماری پارکینسون در آقایان دو برابر خانمها می باشد.

پارکینسون

علائم بیماری پارکینسون

این بیماری در ابتدا با علائمی همچون لرزش ملایم اندام ها شروع می شود و درمان خاصی برای آن تجویز نمی گردد. در تشخیص این بیماری باید گفت در اکثر موارد علائم در یک سمت بدن اتفاق می افتند و اگر دو علامت یا بیشتر در یک سمت اتفاق بیافتد تشخیص بیماری پارکینسون داده می شود، مگر در مواردی که با علائم دیگری نیز مواجه شویم که در این صورت  به بررسی های بیشتری نیاز خواهیم داشت.

علائم ابتدایی این بیماری عبارتند از:

• کند شدن حرکات
  • عدم تعادل

علائم ثانوی این بیماری عبارتند از:

• خمیدگی قامت
  • خیرگی ( به علت کندی حرکات در چهره و آهستگی در پلک زدن بیمار خیره به نظر می رسد )
  • اشکال در تکلم و بلع
  • تغییر صدا
  • عصبی بودن
  • ریزش آب دهان
  • مشکلات حافظه ای

تحقیقات نشان داده است سنجش حس بویایی نیز کمک شایانی به تشخیص زودهنگام این بیماری خواهد داشت و اغلب  بیماران پارکینسونی با ضعف در حس بویایی روبه رو می شوند.

از این رو می توان گفت افراد با حس بویایی ضعیف حداقل دوبرابر بیشتر از افراد با حس بویایی قوی در خطر مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند.

چه کسانی در معرض خطر بیماری پارکینسون هستند؟

• اغلب، در افراد مسن بالای پنجاه سال شیوع بیماری بیشتر بوده و افراد با افزایش سن احتمال بیشتری در ابتلا به این بیماری دارند.
  • جنیست نیز در ابتلا به این بیماری بی تاثیر نیست چرا که این بیماری در مردها دوبرابر زنها اتفاق می افتد.
  • عوامل ژنتیکی دخیل در این بیماری می باشند و کسانی که در افراد نزدیک و خویشاوندانشان فرد مبتلا به آلزایمر دارند بیشتر از سایرین در خطر هستند.
  • از علل و عوامل دیگر این بیماری آلودگی محیطی و قرار گرفتن در معرض سموم مخصوصا حشره کشها و آفت کشها می باشد.
  • ضربات مغزی و آسیب های  مغزی می توانند علتی برای پارکینسونیسم باشند.
  • رژیم غذایی نامناسب ، کمبود ویتامین های D و B12 نیز عاملی برای پارکینسونیسم محسوب می گردد.
  • دیابت، استرس و فشارهای روزمره احتمال مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می دهند.
  •  درباره این بیماری باید گفت متاسفانه بین ۵۰ تا ۸۰ درصد این بیماران مبتلا به دمانس میگردند و در کنار علائم جسمی به وجود آمده زندگی فرد بیمار به مخاطره کشیده می شود.

مصرف دارو در بیماری پارکینسون

درمان بیماری پارکینسون

تاکنون درمان قطعی برای این بیماری به دست نیامده است و در حال حاضر پزشکان با تجویز دارو در تخفیف علائم بیماری پارکینسون به بیماران کمک می کنند، این داروها عبارتند از:

• لوودوپا
  • مادوپار
  • پرامیپکسول
  • استالوو
  • دوپاویت
  • ساینمت
  • ایزیکام
  • روپینیرول

توان بخشی و طب فیزیکی کمک شایانی به برگشت زندگی بیماران به روال عادی خواهند کرد و بیماران با فیزیوتراپی و توانبخشی تا حد قابل قبولی به زندگی خودشان باز می گردند ولی همه این عوامل برای به تاخیر انداختن مشکلات بیمار خواهند بود.

تشخیص بیماری پارکینسون

امروزه به لطف پیشترفت علم و تکنولوژی بیماری پارکینسون قابل تشخیص می باشد. راه های تشخیص این بیماری عبارتند از:

آزمایش خون

تغییرات سطح هورمون ها در بدن و همچنین آسیب کبدی می توانند نشانه هایی از بیماری پارکینسون به حساب بیایند. بنابراین پزشکان جهت تشخیص بیماری می توانند از آزمایش خون استفاده کنند.

ام آر آی یا سیتی اسکن

در گذشته سی تی اسکن و ام آرآی های قدیمی نمی توانستند بیماری پارکینسون را در مراحل ابتدایی نشان دهند ولی امروزه با حساسیت های ایجاد شده در دستگاه های ام آر آی می توان در مراحل ابتدایی به تشخیص این بیماری رسید.

پارکینسون

توصیه هایی برای مراقبت از بیماران پارکینسون

• اگر با یک فرد پارکینسونیسم در ارتباط هستید بهتر است عملیات امداد، تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی را دوره ببینید. فرد پارکینسون ممکن است در طول زمان با از کار افتادن و ضعف عضلاتش دچار تنگی نفس و مشکلات دیگر بشود، بنابراین به کمک اورژانسی نیاز خواهد داشت.
  • افسردگی یکی از مسائلی است که بیمار پارکینسون با آن مواجه خواهد بود، بنابراین هرچقدر روحیه تان را بالا ببرید و به این بیماران روحیه بدهید، بحران بیماریش را به تاخیر خواهید انداخت.
  • این بیماران به دلیل مصرف دارو ممکن است با یبوست رو به رو شوند، بنابراین غذاهای فیبردار را در برنامه غذاییشان فراموش نکنید.
  • توانبخشی و فیزیوتراپی به این بیماران کمک زیادی خواهد کرد، بنابراین برنامه تقویت عضلاتشان را فراموش نکنید.
  • روزانه حداقل دو لیتر مایعات برای این بیماران لازم است آن را فراموش نکنید.
  • این بیماران در بلع و جویدن غذا مشکل خواهند داشت در خوراندن غذا به او صبور باشید.
  • بهتر است تشک خواب بیمار سفت تر از حالت معمول باشد تا مشکلات ستون فقراتش را به تاخیر بیاندازد.